Lato - stawy
Nowy Rok 2016
Nordic - Działkowa
Dzień Pracownika Socjalnego
Wycieczka do Wrocławia
Na polanie
Nordic listopadowy
Rajd rowerowy
Podsumowanie projektu
Rajd do ZOO

Zdrowie i Uroda

Sałata zielona - to samo zdrowie

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Sałaty: roszponka, rukola, masłowa, lodowa, rzymska – każda jest ważnym składnikiem diety. Posiada walory smakowe i zdrowotne. Jest smaczna, wartościowa dla organizmu i do tego tania.

Liście sałaty

     Sałatę warto jeść z wielu powodów. Jest źródłem witamin i soli mineralnych: witaminy D, C, E, A i z grupy B oraz potasu, magnezu, wapnia, żelaza, fosforu, manganu i kwasu foliowego. Dzięki temu przyczynia się do uzupełniania zapotrzebowania organizmu na witaminy i sole mineralne. Zawiera także antyoksydanty, które pomagają zwalczać wolne rodniki i opóźniają starzenie się skóry. Wpływa pozytywnie na pracę układu pokarmowego i przemianę materii, jak również poprawia trawienie, ponieważ jest źródłem błonnika oraz odkwasza organizm. Wzmacnia układ odpornościowy, krążenia i nerwowy. Z racji tego, że jest bogata w kwas foliowy jest zalecana jest przyszłym mamom. Jest lekka i niskokaloryczna, może więc być składnikiem diety odchudzającej. 100 g sałaty to 12 kcal. Obecność witaminy A wpływa na poprawę procesu widzenia i zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Poprawia także kondycję i wygląd naszej skóry.

Sałata na talerzu

     O jej wartościach zdrowotnych decyduje odpowiednie przechowywanie w lodówce i właściwe przygotowanie do podania na talerzu. W żadnym wypadku nie należy przechowywać jej w zamkniętej foliowej torbie, ponieważ to powoduje zamianę azotanów w szkodliwe azotyny. Każdy liść należy umyć osobno, starannie i krótko pod bieżącą chłodną wodą, unikając długiego moczenia, następnie porwać je na małe kawałki rękami (nie używając noża), dodać  zioła i inne dodatki, np. ogórek, pomidor, cebula, jajka na twardo, oliwa z oliwek lub soku z cytryny (zob. przepisy w Kulinariach).

Pamiętajmy: sałata - to zielona bomba witaminowa !

Danuta-Wereszczyńska-Choryńska

sałataziel. 1 sałataziel. 2 sałataziel. 3 sałataziel. 4

 

Oczyszczanie wątroby

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

Oczyszczanie wątroby, dlaczego jest istotne?

Mimo że za oczyszczanie organizmu odpowiada wątroba, to jednak raz na jakiś czas sama w sobie musi być oczyszczona, co pozwoli jej na prawidłowe funkcjonowanie. Jedzenie zbyt wielkiej ilości przetworzonej żywności, picie alkoholu, kontakt ze środowiskami chemicznymi lub innego rodzaju zanieczyszczenia, mogą doprowadzić do stopniowego przeciążenia wątroby i ograniczenia jej skuteczności.

Sok z cytryny
Pij codziennie  ciepłą wodę  z sokiem z cytryny, aby zapewnić dobrą kondycję twojej wątroby i poprawić procesy trawienne. Jedna s zklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny, wypita na czczo, oczyszcza wątrobę, pozbawia toksyn, które się w niej odkładają, poprawia metabolizm, usprawnia procesy trawienne i zapobiega zaparciom.

Awokado
Dostarcza organizmowi korzystnych tłuszczów w sposób naturalny a także oczyszcza wątrobę.

Kurkuma
Jest przyprawą, która sprawdza się jako środek przeciwzapalny, pozwalający ograniczyć rozwój nowotworów, poprawia stan wątroby. Usprawnia procesy metabolizmu.

Pij więcej wody

Wypijaj od 6 do 8 szklanek wody mineralnej dziennie. Woda oczyszcza również nerki.

Unikaj przetworzonych produktów, mąki, cukrów rafinowanych. Ponieważ wątroba przekształca te składniki w tłuszcz i cholesterol. Wysoki poziom trój glicerydów przekłada się na zwiększone ryzyko z problemami z sercem.

Korzeń mniszka lekarskiego - najlepiej pić go w naparze lub z herbatą.

Czosnek
Wzmacnia system odpornościowy, chroni organizm przed wirusami i bakteriami. Zawiera śladowe ilości siarki, które poprawiają funkcjonowanie wątroby.

Brukselka
Zawiera wysoką zawartość glukozynolanów , będących związkami siarki, które chronią przed szkodliwymi substancjami chemicznymi i toksynami.

Zielona herbata
Pomaga oczyścić wątrobę, chroni ją przed uszkodzeniem przez nadmierne spożycie alkoholu, przeds nowotworami, zapaleniem wątroby.

Koktajl na oczyszczenie wątroby

Składniki:

  • 2 liście aloesu
  • Sok z cytryny
  • 1 gałązka mięty
  • 1 łyżeczka do herbaty kurkumy
  • ½ litra zimnej wody

Przyrządzenie:

Miąż z liści aloesu wymieszaj z innymi składnikami, zmiksuj na jednolitą masę, pij na pusty żołądek.

Krok do Zdrowia

Jolanta Cholewka

oczyszczenie-wątroby-koktajle awokado zielona-herbata

Kiełki dla zdrowia i urody

MT00 włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

   Jesteś osłabiona po zimie? Sięgnij po kiełki. To wielowitaminowa pigułka skuteczniejsza niż cała armia suplementów.

Wzmocni organizm, poprawi kondycję skóry i serca, a nawet zadziała przeciwnowotworowo. Kiełkujące nasiona mają komplet składników pokarmowych. Podczas kiełkowania uaktywniają się w nich enzymy, które przetwarzają substancje odżywcze tak, by nasz organizm mógł je łatwo wykorzystać.

Pędy są lekkostrawne, nie wywołują wzdęć jak dojrzałe rośliny. Kiełki chronią przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, obniżają poziom złego cholesterolu, wspomagają pracę serca i jelit, zapobiegają miażdżycy. I są naprawdę pyszne!

Soja

Kiełki te polubią osoby odchudzające się. Kiełki soi są niskokaloryczne (141 kcal w 10 dag), są bogatym źródłem błonnika dającego uczucie sytości na 2-3 godz. po jedzeniu. Dostarczą witaminę z grupy B (przyspieszają metabolizm) i składników mineralnych, w tym potasu.

Brokuły

Kiełki tego warzywa warto polecić osobom zagrożonym chorobami nowotworowymi, zwłaszcza palącym papierosy i żyjącym w dużych miastach. Młode pędy zawierają bowiem antyrakowy sulforafan. Substancja ta pomaga usunąć z organizmu szkodliwe kancerogeny i zapobiega rozwojowi komórek rakowych.

Słonecznik

Uspokoi nerwusów. Kiełki mają sporo magnezu, witaminę B6 oraz nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na układ nerwowy. Poprawiają pamięć, koncentrację, kondycję cery i włosów, działają też uspokajająco.

Lucerna

Jej młode pędy są dobrym źródłem łatwo przyswajalnego białka, żelaza, kwasu foliowego oraz witaminy C. Ta zaś ułatwia przyswajanie żelaza. Prócz tego kiełki lucerny pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL.

Rzeżucha

Te kiełki warto polecić osobom cierpiącym na choroby wątroby oraz dnę moczanową. Oczyszczą krew i usuną z organizmu substancje toksyczne. Zawarta w rzeżusze synigryna usprawnia pracę wątroby, trzustki, woreczka żółciowego i jelit.

MT

kielki-1 kiełki-3 kiełki-2 kiełki-4

Dlaczego włosy siwieją? Jak rosną?

MT00 włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

   Pierwsze siwe włosy pojawiają się około trzydziestki. W wieku 50 lat połowa ludzi traci kolor swoich włosów. Niektórzy uważają ten proces za wręcz atrakcyjny, inni panicznie boją się takich oznak starzenia. Badacze wyjaśniają, dlaczego nasza czupryna traci barwę.

Dlaczego mamy taki, a nie inny kolor włosów
Kolor włosów jest zależny od komórek zwanych melanocytami, które migrują do cebulek włosów w okresie życia płodowego. Melanocyty wytwarzają barwnik, który jest włączany do rosnących włókien włosów i wywołuje określoną gamę naturalnych odcieni.
Na daną barwę włosów ma wpływ obecność i stosunek dwóch form melaniny: eumelanina (brązowe i czarne barwniki) oraz feomelanina (czerwone i żółte barwniki). Podczas gdy różnice w stosunku tych pigmentów mogą wytwarzać znaczną ilość kolorów i odcieni, rodzeństwo często posiada bardzo podobną barwę czupryn.
Kolor włosów jest inny w zależności od miejsca ich występowania na ciele. Brwi są zwykle ciemniejsze ze względu na wyższy poziom eumelaniny, Włosy na głowie są zazwyczaj jaśniejsze niż łonowe, które nierzadko mogą mieć rudawe zabarwienie w związku z obecnością większej liczby barwników feomelaniny. Czerwony odcień jest również powszechny we włosach brody i pod pachami, także u osób o ciemnobrązowych czuprynach.
Ponadto hormon stymulujący melanocyty może przyciemniać jasne włosy, podobnie jak wysokie poziom estrogenów i progesteronu, które są intensywniej produkowane w ciąży. Co więcej, pewne leki, np. te, zapobiegające malarii, mogą rozjaśnić włosy, a niektóre medykamenty na padaczkę mogę je przyciemnić.

Wzrost włosów
Wzrost włosów ma charakter cykliczny. W fazie anagenu wzrastają w sposób ciągły z szybkością ok. 1 cm na miesiąc. Anagen może trwać od trzech do sześciu lat w przypadku włosów na głowie. Następnie mieszek zostanie „wyłączony" i wzrost zatrzymuje się na kilka tygodni (katagen). W kolejnym etapie (telogen) włos zostaje wypchnięty i mieszek pozostaje pusty aż do fazy kolejnego anagenu.

Kolor
Jeśli chodzi o proces siwienia, wydaje się, że na jego przebieg mają wpływ czynniki genetyczne. Z badań wynika bowiem, że identyczne bliźnięta w podobnym wieku dostrzegają u siebie srebrne nitki i siwieją w podobnym tempie. Niemniej jednak, nie zidentyfikowano jeszcze genów kontrolujących ten proces.
Dotychczasowe teorie dotyczące szybkości siwienia nie znalazły potwierdzenia w analizach naukowych. Zatem, prawdopodobnie nie jest ono związane z poziomem stresu, dietą, lub stylem życia. Prawdą jest natomiast, że niektóre choroby autoimmunologiczne, takie jak bielactwo i łysienie plackowate, mogą uszkadzać komórki pigmentowe i sprzyjać siwieniu. Jednakże takie problemy zdrowotne są rzadkie i mogą wyjaśnić jedynie niewielki ułamek procesu siwienia.

MT   Źródło: Senior.pl 

siwe-włosy-1 siwe-włosy-3 siwe-włosy-2

Skuteczna walka z alergią

MT00 włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

   Z grubsza rzecz biorąc zasada jest taka: w marcu, kwietniu i maju pylą drzewa i krzewy, w czerwcu i lipcu – trawy. Później, w sierpniu i wrześniu, chwasty. A kiedy kwitną drzewa, trawy, zboża czy chwasty, następuje trudny okres dla osób uczulonych na ich pyłki. Na szczęście nie zawsze alergikowi dokucza wiele roślin, czasem chorobę wywołuje tylko jeden rodzaj pyłku. W Polsce niechlubnym numerem jeden pod względem liczby wywoływanych uczuleń są trawy. Aż 84 proc. alergików cierpi właśnie przez nie. Dodajmy, że w naszym kraju mamy aż 200 gatunków traw. Nie wszystkie jednakowo uczulają. Głównym źródłem kłopotów są wiechlina łąkowa i kupkówka pospolita.

W kwietniu – brzoza

Zaraz po trawach najczęstszą przyczyną alergii na pyłki jest brzoza. Szczyt jej kwitnienia przypada w połowie kwietnia, więc w zasadzie w ciemno można powiedzieć, że kto w tym czasie kicha, uczulony jest na brzozę. Od lipca zaczynają natomiast pylić bylice, których również mamy sporo, bo siedem gatunków. Są wśród nich popularne w naszych kuchniach oregano i estragon. Pyłki bylic są również jednymi z częstszych przyczyn pyłkowicy. Co roku sezon pylenia otwierają jednak niezmiennie leszczyna i olcha. Ich pyłki zaczynają dręczyć chorych bardzo wcześnie, czasem nawet w styczniu. Okres pylenia danej rośliny przypada co roku w nieco innym czasie, co jest w dużej mierze zależne od pogody. Ze względu na pogodę, ale również na specyfikę, danego obszaru, rośliny tych samych gatunków kwitną i pylą w różnym okresie. Uwzględniają to badacze tematu, konstruując kalendarze pylenia. Podają w nich widełki czasowe, w których powinno dojść do pylenia danej rośliny. Trzeba też pamiętać, że we wskazanym czasie pylenie będzie najpierw słabsze, potem osiągnie szczyt, by na koniec ponownie słabnąć. Wahać będzie się też w ciągu doby.

Kichanie to nie wszystko

Zwykle alergię na pyłki kojarzymy z kichaniem, wodnistym katarem lub uczuciem zatkania nosa, rzadziej zdajemy sobie sprawę, że łzawienie oczu, ich zaczerwienienie i pieczenie również mogą być skutkami uczulenia na pyłki, jednak nawet alergicy ze swą chorobą rzadko wiążą inne objawy pojawiające się w okresie pylenia. A w rzeczywistości na pyłki reaguje całe ciało alergika. Podrażnione może być gardło. Na skórze – czasem całego ciała, czasem tylko twarzy, w zgięciach pod kolanami i w łokciach – pojawić się mogą zaczerwienienia, pokrzywka, zmiany przypominające poparzenia słoneczne. Ich swędzenie jest tak silne, że alergikowi trudno powstrzymać się przed drapaniem. Pojawić się również mogą objawy ze strony układu pokarmowego, bo pyłki osiadają nie tylko na skórze, ale wnikają do gardła i bez problemu przenoszone są znacznie dalej w głąb ciała, między innymi właśnie do przewodu pokarmowego. Chory cierpi wówczas na bóle brzucha, biegunki, zaparcia.

Alergia krzyżowa

Objawy ze strony układu pokarmowego mogą pojawić się także dlatego, że w okresie pylenia wzrasta wrażliwość alergików na niektóre pokarmy. Gdy pyli brzoza, osoba uczulona może gwałtownie zareagować na przykład na jabłka, seler, orzechy czy kiwi. Medycyna nazywa to zjawisko alergiami krzyżowymi. Zauważono je już dawno temu, ale stosunkowo niedawno opisano. Diagnozuje się je w wyspecjalizowanych ośrodkach.

Najlepsze są testy

Wszystkie te objawy powinny zaniepokoić i skłonić do poddania się badaniom. Problem w tym, że alergię na pyłki mamy sezonowo, więc gdy samopoczucie jest już lepsze, chętnie o niej zapominamy. Przypominamy sobie dopiero wówczas, gdy na nowo zaczynamy kichać lub kaszleć. A wtedy jest już za późno i na badania, i na profilaktykę. Najlepszym sposobem określenia przyczyny alergii są bowiem testy, których nie należy wykonywać w okresie pylenia. Odczulanie, jak i testy można przeprowadzić jedynie poza okresem pylenia. To właśnie dlatego w poradniach alergologicznych zawsze od początku roku robi się spory tłok, wszyscy uczuleni na pyłki traw chcą zdążyć przed latem.

MT

alergia-4 alergia-3 alergia-1 alergia-2

4 powody, dla których warto jeść jabłka

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

    Jabłka możemy jeść przez cały rok. Polacy chętnie po nie sięgają, również ze względu na ich właściwości prozdrowotne. Wykorzystujemy je także do ciast i deserów oraz jako składnik naturalnych kosmetyków.

Na trawienie

    Z uwagi na to, że są dość niskokaloryczne, a 100 g zawiera ok. 40 kcal, pomagają schudnąć. Dodatkowo są bogate w błonnik (2 g w 100 g), przez co regulują funkcjonowanie układu pokarmowego i poprawiają trawienie, zapobiegają zaparciom i zmniejszają apetyt. Warto jeść niedobrane owoce, ponieważ w skórce jest dużo pektyn, które pomagają usuwać szkodliwe substancje z organizmu i zmniejszają wchłanianie cholesterolu, zapobiegając w ten sposób też miażdżycy i zawałom.. Jedzenie jabłek łagodzi nieprzyjemne dolegliwości związanego z zespołem nadwrażliwego jelita grubego, np. wzdęcia, zaparcia, bóle brzucha czy zaparcia. Z racji tego, że mają dużo cukru, należy je jeść z umiarem

Zapobiegają chorobom

    Jedzenie jabłek zmniejsza ryzyko nowotworów, gdyż w ich skórce znajdują się związki, które hamują rozwój komórek nowotworowych jelita grubego, wątroby, piersi oraz płuc. Chronią przed chorobą Alzheimera i Parkinsona dzięki zawartości przeciwutleniaczy. Obniżając poziom „złego” cholesterolu i podwyższając „dobrego”, zapobiegają miażdżycy i zawałom.

Na odporność

    Wzmacniają układ odpornościowy i zapobiegają infekcjom, ponieważ zawierają witaminę C. 100 g owocu ma około 8 mg witaminy, a najwięcej znajduje się pod skórką. Można jeść gotowane, pieczone lub surowe niedobrane. Dodatkowo zawierają mikroelementy, w tym cynk, który jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój białych krwinek, czyli limfocytów T, niszczących wirusy i bakterie. Poza tym 70% odporności organizmu zależy od pracy jelit, a w tym przypadku jabłka są nieocenione.

    Na zdrowe kości i zęby

Florydzyna, która znajduje się w jabłkach zwiększa gęstość kości, zapobiegając osteoporozie. Natomiast pektyny z jabłek zapobiegają próchnicy, ponieważ wzmacniają szkliwo. Gryzienie i żucie twardych owoców korzystnie wpływa na dziąsła. Poza tym stymuluje produkcję śliny, która zmniejsza ryzyko próchnicy i działa antybakteryjnie.

Jedzmy więc jabłka - bo to samo zdrowie!

Danuta Wereszczyńsk-Choryńska

jabłko 1 jabłko 2 jabłko 3

Ruch dla zdrowia na Piaskach

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest ruch dla zdrowia człowieka. Dlatego staramy się, by na stałe zagościł on w naszym życiu. Chodzimy na długie spacery, także nordic walking, bierzemy udział w wycieczkach, rajdach rowerowych. W okresie zimowym te możliwości są mniejsze, pogoda nie zawsze sprzyja dłuższemu przebywaniu na świeżym powietrzu. Wówczas korzystamy z zajęć ruchowych prowadzonych przez trenerów na pływalni oraz w salach do tego przystosowanych.

      Na Piaskach w Centrum Młodych Duchem można wziąć udział w zajęciach gimnastycznych, które odbywają się w poniedziałki i piątki, albo gimnastykę z elementami jogi we wtorki. W piątki są też ciekawe zajęcia: tańce w kręgu, dające dużo dobrej energii. A gdy pogoda pozwala wówczas w poniedziałki i czwartki chodzimy z kijkami, poniedziałkowy nordic walking jest z reguły krótszy. Wybieramy takie zajęcia, które nam odpowiadają, czy to ze względów zdrowotnych, czy czasowych. Każdy, kto chce znajdzie coś ciekawego dla siebie. Zapraszamy.

Danuta Wereszczyńska-Choryńska

ruch-zdrowie 1 ruch-zdrowie 2 ruch zdrowie 3 ruch zdrowie 4 ruch zdrowie 6

Brokuły – zdrowie z natury…

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

    Brokuły to tylko z pozoru zwykłe, pospolite warzywa. Tak naprawdę mają nieskończenie wiele zastosowań w kuchni, są smaczne i niezwykle zdrowe, zawierają mnóstwo cennych składników odżywczych. Co ciekawe, razem z pietruszką czy szparagami są zaliczane do afrodyzjaków. Pochodzą one Brokuły pochodzą z regionu Morza Śródziemnego, a znane były już w czasach starożytnych. W Polsce pojawiły się stosunkowo niedawno, choć popularnością przebiły już kalafior. Spożywamy ich jednak zbyt mało. Statystyczny Polak zjada niespełna 300 gram brokułów rocznie. A szkoda – bo to niezwykle wartościowe i smaczne warzywa – przekonuje prezes Stowarzyszenia Promocji Brokuła Michał Groblewski.

    Brokuły są cennym źródłem witaminy C – 200 gram tego warzywa pokrywa dzienne zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. Warzywo to zawiera także inne witaminy – B, A, K, PP oraz wapń, magnez, fosfor, potas czy kwas foliowy i pantotenowy. Wpływa pozytywnie na przeciwdziałanie chorobom nowotworowym, zalecane jest chorym na cukrzycę, czy anemię oraz osobom posiadającym schorzenia serca, artretyzm.

    Brokuły w naszym kraju dostępne są przez cały rok – jeśli nie świeże to w formie mrożonej. Kupując świeże warzywa powinniśmy zwrócić uwagę na ich wygląd. Wysokiej jakości brokuł nie powinien mieć plam na różyczkach, a jego liście nie powinny być żółte.

    Brokuły w kuchni mogą być wykorzystane jako ozdoba, zielony dodatek do dania głównego. Ale również mogą stanowić podstawę wykwintnej potrawy. Przykład: zupa krem z brokułów z kaparami i prażonymi pestkami dyni, zapiekanka brokułowa z łososiem, a dla wegetarian pasztet z brokułów i selera. To warzywo daje naprawdę duże pole do popisów kulinarnych, a jego wdzięczny kształt i kolor sprawi, że każda potrawa będzie wyglądać apetycznie. Wspaniały smak, apetyczny wygląd, a do tego niezwykłe właściwości. To wszystko sprawia, że brokuły polecane się na uroczystą kolację, np…walentynkową. Smacznego!

Więcej informacji na temat Stowarzyszenia Promocji Brokułów oraz właściwości tych warzyw znajduje się na stronie: www.brokuly.com

opr. DW

brokuły 1 brokuły 2 brokuły 3

Spotkanie - Cukrzyca

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     11 lutego br. w Centrum Aktywności Seniora w Swarzędzu, odbyło się spotkanie z farmaceutami na temat cukrzycy dla seniorów z Klubów Młodych Duchem i Domu Dziennego Senior – Wigo. Dowiedzieliśmy się co to jest cukrzyca, jakie są jej objawy, powikłania, jak przestrzegać diety i aktywności fizycznej.
 Objawy: wysoki lub niski poziom cukru we krwi, osłabienie, nadmierna potliwość, wzmożone pragnienie, wielomocz, osłabienie widzenia, zmiany ropne na skórze.
  Dieta: unikanie cukrów prostych, tłuszczów zwierzęcych, regularne posiłki ( 4 – 5 razy dziennie), posiłki gotowane w wodzie, na parze, pieczone w folii, jedzenie warzyw, ryb, chudego mięsa i wędliny.
  Przyczyny:
Nadciśnienie, otyłość, nieprawidłowy styl życia, brak aktywności fizycznej, nadużywanie alkoholu,obciążenia genetyczne.

Spotkanie było ciekawe, poszerzyło naszą wiedzę na temat cukrzycy. Co do aktywności fizycznej, bierzemy kije w ręce i maszerujemy uprawiając
nordic walking.
J.CH.

20160211 110728 20160211 110155 20160211 110243

Lutowe spacery dla zdrowia

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

   Idzie luty, podkuj buty - głosi stare polskie przysłowie. Za nami już pierwsza dekada lutego, a zimy nie widać. Dni dłuższe, niebo błękitne, słońce grzeje, pojawiają się zwiastuny wiosny. Na deptaku nad jeziorem coraz więcej spacerowiczów, biegających dzieci, jeżdżących rowerzystów. Czy, w przypadające w tym roku wcześniej Święta Wielkanocne, znów przywitają nas śnieżne zające? Korzystajmy więc z pięknej  pogody, spacerujmy dla zdrowia i przyjemności ....

DW

lutowe spacery 1 lutowe spacery 2 lutowe spacery 3 lutowe spacery 4 lutowe spacery 5

 

Logo Projektu

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej