Lato - stawy
Nowy Rok 2016
Nordic - Działkowa
Dzień Pracownika Socjalnego
Wycieczka do Wrocławia
Na polanie
Nordic listopadowy
Rajd rowerowy
Podsumowanie projektu
Rajd do ZOO

Zdrowie i Uroda

Co dają nam zajęcia Nordic Walking

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Ostatnio pisałam reportaż o „ Ruch to zdrowie – Dolina Cybiny ''. Ale nie napisałam o atmosferze, która jest między nami w tychże spotkaniach Nordic Walking. Stwierdzam ,że to chyba jest najważniejsze. Na pewno zapytacie się dlaczego ? A mianowicie odpowiedz jest dla nas bardzo istotna. Jesteśmy Seniorami czyli osobami po przejściach, samotnymi i jak wiadomo już niekiedy zbytecznymi. Dlaczego tak to przedstawiam. Wcześniej byliśmy matkami, ojcami, których dzieci dorosły i wyprowadziły się z domów. Obecnie mieszkają poza Swarzędzem, ale my nie mamy odwagi przenieść się do nich. Zapytacie dlaczego?- przecież tu już nic nas nie trzyma, ale się mylicie. Spotykamy się w Centrum Aktywności Seniora na Piaskach 4. I tu przeżywamy swoją „drugą młodość”. Są organizowane dla nas spotkania, ciekawe zajęcia i wyjazdy ,a nawet uczymy się obcych języków. Tak tutaj jesteśmy potrzebne sobie nawzajem.

     Nordic Walking – spotykamy się raz w tygodniu. Ale to jest nie tylko spacer po Dolinie Cybiny, to są nasze wzajemne rozmowy, które przeprowadzamy co tydzień dzieląc się zabawnymi sytuacjami z dawnych czasów. Co ciekawego widzimy, że doznajemy w tych chwilowych spacerach potrzebę wspólnoty poprzez zaangażowanie, że jeszcze jesteśmy w dobrej formie. Okazuje się ,że ktoś nie przyjdzie i już inni się interesują co się z nami dzieje, czyli na nowo jesteśmy potrzebni i to wszystko scalają nasze instruktorki.

Urszula Dembińska -  CAS

Dolina 1 Dolina 4 Dolina 2 Dolina 3

Pedicure - zaproszenie do WSZiU

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Dostałyśmy zaproszenie do Wyższej Szkoły Zdrowia i Urody w Poznaniu na to by wykonano nam przez uczennice pod okiem miłej nauczycielki pedicure. Usiadłyśmy na wygodnych fotelach i zaczęło się piłowanie, obcinanie i skalpowanie. To tylko tak strasznie brzmi, a w rzeczywistości było miło i sympatycznie, a nasze stópki wyglądały coraz lepiej. Panie udzieliły nam również szereg cennych rad jak dbać o nie. Przyda nam się to, gdy zrobi się ciepło na dworze i problemy się nasilą. Chętnie przyjdziemy tu jeszcze raz. Dziękujemy.

Hanna Grabowska - KMD Wesoła Paczka

pedicure 03 1 pedicure 03 2 pedicure 03 3

Wiosenna rozgrzewka w CAS

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Za oknami słońce i pierwsze oznaki aury wiosennej. W ramach proponowanej oferty zajęć w Centrum Aktywności Seniora dbamy o sprawność fizyczną. Dodatkowo  w programie są przewidziane ćwiczenia poprawiające pracę obydwu półkul mózgowych. Jest to metoda z zakresu kinezjologii edukacyjnej - Dennisona. Pod koniec ćwiczeń jest czas na odprężające ćwiczenia rozciągające i na koniec  wypowiedziane do siebie miłe słowo. Zapraszamy dołącz do nas.

Małgorzata Pawlik - CAS

gimnastyka cas 1 gimnastyka cas 2

Imbir nie tylko na przeziębienie

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Imbir jest jedną z przypraw o najbardziej intensywnym zapachu. Ma też bardzo dużo walorów zdrowotnych. Jest świetny w walce z pierwszymi objawami przeziębienia. Zbija lekką gorączkę, łagodzi katar, kaszel i ból gardła, ułatwia trawienie, działa rozkurczowo, uwalnia od wzdęć, ma działanie moczopędne. Masaż olejkiem imbirowym przynosi ukojenie bolącym mięśniom. Wzmaga także apetyt, dlatego może służyć jako „sposób na niejadka”.

     Łagodzi mdłości (wykorzystuje się go do produkcji leków przeciwwymiotnych). Koi bóle migrenowe, zmniejsza intensywność i częstotliwość ataków. Spożywany regularnie zmniejszy też bóle mięśniowe i reumatyczne. Odkaża i odświeża jamę ustną. Pozostawia miły zapach i świeży oddech. Wspomaga działanie mózgu, poprawia jego ukrwienie i zwiększa koncentracje. Ale nie wolno przesadzić - to ostra przyprawa, której nie należy podawać dzieciom poniżej  1. roku życia, a starszym w umiarkowanej ilości. Z imbiru powinny zrezygnować osoby z wrzodami i innymi chorobami układu pokarmowego.

     Aby w pełni korzystać z pozytywnych właściwości tej przyprawy, należy stosować świeży imbir. Jak sprawdzić, czy taki jest? Świeży korzeń imbiru ma jaśniejszą skórkę pozbawioną plam. Po przełamaniu jest soczysty i jasny. Stary korzeń będzie ciemniejszy, a w środku wysuszony i łykowaty.

     Ze względu na swój zapach i smak, imbir ciężko byłoby jeść na surowo. Jednak doskonale nadaje się jako przyprawa, np. do sporządzenia imbirowej herbaty. Ten napój jest bardzo smaczny i z pewnością przyniesie ulgę wszystkim cierpiącym na przeziębienie.

Jak przygotować herbatkę z imbirem?

Składniki:

plasterek korzenia imbiru o grubości ok. 0,5cm,

2 filiżanki wody

1 łyżka (lub torebka) herbaty

cynamon lub sproszkowany kardamon (opcjonalnie)

Sposób wykonania:

     Obrać plasterek korzenia imbiru i skruszyć (sprzedawany w sklepach sproszkowany imbir może zawierać dodatkowe składniki, które nie będą nadawać się do sporządzenia herbaty). Do rondla wlać 2 filiżanki wody, doprowadzić do wrzenia, dodać skruszony imbir i gotować na wolnym ogniu 2 minuty. Następnie  wrzucić do wody łyżkę herbaty liściastej lub torebkę ekspresowej i ponownie doprowadzić wodę do wrzenia - gotować całość na wolnym ogniu jeszcze przez 5 minut (jeśli zapach imbiru jest zbyt mocny, można dodać cynamonu lub proszkowanego kardamonu). Pozostawić pod przykryciem  na kolejne 5 minut. Do herbaty można dodać mleko (najpierw należy je  podgrzać). Posłodzić według uznania.

    Jeśli smak imbiru jest zbyt intensywny, herbatę można rozcieńczyć wodą. Po kilku próbach dopracuje się najlepsze dla siebie proporcje składników.

Danuta Wereszczyńska-Choryńska

imbir 1 imbir 2 imbir 3

Odporność, gry i Nowa Zelandia

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     3.11. br. odbyła się kolejna prelekcja poszerzająca naszą wiedzę o sposobie dbania o nasze zdrowie. Szarobura jesień sprzyja przeziębieniom. Prelegenci z „Przyjaznej Apteki” przypomnieli nam o właściwościach tranu, czosnku, soku z malin, imbiru, kwiatu lipy, miodu itp. Zainteresowanych wiedzą o zapobieganiu chorobom i zwiększaniu odporności w okresie jesienno-zimowym zaproszono do odwiedzin w aptece przy „Biedronce” - gdzie można  otrzymać szersze informacje dotyczące stosowania ziół i przypraw zwiększających odporność organizmu. Polecam.

Po prelekcji popijałyśmy gorącą herbatkę z imbirem i miodem, patrząc przez okno na sine niebo, z którego padał grad. Prawie nikomu nie chciało się wychodzić z klubu. Rozłożyłyśmy więc gry i rozegrałyśmy kilka partyjek. Rozgrzane, tu nie wiem czy herbatką czy emocjonującą grą przeniosłyśmy się do świata przyrody. „Pojechałyśmy” do Nowej Zelandii za sprawą slajdów i filmików pokazanych nam na zajęciach Podróże małe i duże. Zauroczone florą i fauną Wysp zakończyłyśmy uśmiechnięte i zadowolone czwartkowe spotkanie na Piaskach.

Halina Begier - KMD Stokrotki

odporność gry 1 odporność gry 2

Dbajmy o słuch

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

    20 października br. w swarzędzkim Centrum Młodych Duchem na Piaskach odbyło się spotkanie poświęcone problematyce niedosłuchu. Z prelekcją uzupełnioną prezentacją wystąpił dr med. Awad Chehade, który podkreślił, że 77 % Polaków twierdzi, iż ma kłopoty ze słuchem. Prelegent zapoznał słuchaczy z anatomią ucha, chorobami tego narządu.. Wśród przyczyn uszkadzających słuch wymienił hałas przewlekły, uraz akustyczny, niektóre używane leki (m.in. moczopędne).  Wyjaśnił zjawisko niedosłuchu podkreślając jego postępujący charakter. Objawy niedosłuchu to głośne mówienie, gubienie wątku rozmowy, przekręcanie wyrazów, brak rozumienia mowy z odległości, reakcji na dzwonek do drzwi czy telefon (bo się nie słyszy). Taka osoba staje się nerwowa i zaczyna się izolować. Jak przeciwdziałać zjawisku niedosłuchu ? Badać słuch (po 50. roku życia raz na rok), dbać o higienę uszu i koniecznie unikać hałasu. Wykład był bardzo ciekawy.

   Po wykładzie czekała wszystkich niespodzianka: wysłuchaliśmy koncertu 12-letniej wiolonczelistki Zuzi Zamęskiej (nauczyciel instrumentu Antonina Górska) z PWSM II st. w Poznaniu, a akompaniowała jej Marianna Nowak.

   Po koncercie i przerwie kawowej wypełniliśmy ankiety dotyczące niedosłuchu. Spotkanie (dzięki swarzędzkiej firmie GEERS Akustyka Słuchu), podobało się: ciekawy wykład, piękny koncert. Pamiętajmy o słuch trzeba dbać.  

Danuta Wereszczyńska-Choryńska

niedosłuch 1 niedosłuch 2 niedosłuch 4 niedosłuch 5

Bezpieczeństwo zdrowotne seniorów w CAS - lato 2016

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     W związku z rozpoczynającym się sezonem letnim  seniorzy z Środowiskowego Domu Samopomocy i Klubów Młodych Duchem uczestniczyli w prelekcji nt. bezpieczeństwa zdrowotnego. Prelegentem spotkania była p. mgr Jolanta Kamińska z Apteki Przyjaznej w Swarzędzu. Temat przewodni prezentacji multimedialnej dotyczył ochrony seniorów przed promieniowaniem słonecznym.

    Jest to szczególne zagrożenie dla nas wszystkich, zwłaszcza w czasie nadchodzącej fali upałów. Na samym początku naszego randez-vous ze słońcem dowiedzieliśmy się jak działa na nas promieniowanie słoneczne. I tak  z pozytywnych rzeczy to zmniejsza ryzyko zachorowań na osteoporozę, krzywicę,, obniża ciśnienie krwi, poprawia wygląd skóry. Jednak w przypadku nadmiernego nasłonecznienia musimy pamiętać, że słońce działa na nasz organizm i nie pozostaje to bez wpływu na nas.  Promienie typu VVB  powodują poparzenia słoneczne, które najlepiej usunąć stosując preparat panthenol. W miarę upływu czasu zmniejsza się u każdego przyswajalność wit. D3, a to z kolei przyspiesza starzenie się naszej skóry. Słońce aplikowane w nadmiarze poprzez promienie VVA stymuluje wytwarzanie wolnych rodników, co w nadmiarze może prowadzić do uszkodzenia naszego DNA lub raka skóry.

    W ramach profilaktyki przed słońcem powinniśmy zatem spożywać w swojej diecie jak najwięcej produktów zawierających betakaroten takich jak: marchew, papryka czerwona, arbuz, morele ,brzoskwinia, papaja, pomidory, szpinak, brokuły, algi.

    Jeśli zauważymy niepokojące zmiany na naszej skórze bezwzględnie należy udać się do dermatologa ponieważ 90% przypadków raka skóry jest w pełni uleczalne.

     Według rekomendacji Komisji Europejskiej należy stosować się do zasad fotoprotekcji, mianowicie: należy określić fototyp naszej skóry (ciemnej lub jasnej). Pamiętajmy: co dwie godziny dosmarowywać ciało preparatami zawierającymi najlepiej filtry SPF 50 (co oznacza o ile dłużej możemy przebywać na słońcu – 50x+). Na koniec usłyszeliśmy cenne porady nt. kąpieli słonecznych w trakcie najbliższego Lata 2016r.

  1. Dostosuj ekspozycje ciała na słońcu do typu skóry
  2. Unikaj bardzo długo opalania
  3. Unikaj spacerów w godzinach 11-16.00
  4. Stosuj samoopalacze
  5. Wypijaj min. 3l wody w czasie upałów.

     Spotkania te wiele wnoszą nowego dla naszych seniorów dla, których bezpieczeństwo  i zdrowie są wartościami najwyższymi. Zapraszamy do Centrum Aktywności Seniora na kolejne spotkania edukacyjne.

Małgorzata Pawlik - CAS

bezpieczeństwo 1 bezpieczeństwo 2 bezpieczeństwo 3

Awokado: kalorie, które odżywiają

MT00 włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

Awokado zawiera składniki, które dla naszego zdrowia są po prostu bezcenne. I jest najbardziej kalorycznym owocem, jaki spożywamy.

Dla porównania: 100 gramów awokado to około 160 kcal, a 100 gramów banana to niecałe 100 kcal. Warto o tym wiedzieć i jednocześnie warto zadbać, aby awokado było obecne w naszej diecie, oczywiście w rozsądnych ilościach. Jest cennym źródłem potasu, który reguluje ciśnienie krwi i czuwa nad prawidłową kondycją serca. Jest też idealne dla układu nerwowego człowieka.

Chroni komórki

Witaminy, w które obfituje awokado to: A, C, E - pełnią rolę przeciwutleniaczy. Dają nam ochronę komórek, spowalniają proces ich starzenia, wykazują działanie przeciwnowotworowe. W ofercie tej zielonej, w kształcie gruszkowatej, rośliny znajdziemy również witaminy z grupy B. Osoby będące na dietach niskoenergetycznych najczęściej unikają tłuszczu w swoim menu. Warto wiedzieć, że w średniej wielkości awokado jest około 40 gramów tłuszczu. Jest to jednak tłuszcz dobroczynny dla zdrowia, bogaty w kwasy omega 3 i omega 6, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Awokado pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Polecane jest osobom cierpiącym na stany zapalne żołądka i jelit. Ma zdolność poprawy wchłaniania substancji odżywczych. Praktyczna wskazówka: jeśli zjadamy jednorazowo ½ owocu, warto w tej drugiej części zostawić pestkę - spowolni ciemnienie miąższu. Jeśli awokado wkroimy do sałatki dłużej zachowa kolor, jeśli wrzucimy do niej również niejadalną pestkę, a owoc skropimy sokiem z cytryny.

Jak je przyrządzić?

Często gdy już raz sięgniemy po awokado, staje się ono częstym gościem na naszych talerzach. Znam jednak wielu, którym wciąż brak pomysłu na jego wykorzystanie. Kilka podpowiedzi, jak zacząć przygodę z awokado. Może być z powodzeniem stosowane do smarowania pieczywa. Zostawmy jednak ten wariant na później, gdy oswoimy się już ze smakiem tego owocu.

Jeśli ktoś docenia walory odżywcze, a nie całkiem jest zachwycony smakiem awokado, z powodzeniem może je zblendować np. z bananem czy gruszką. Smak awokado niknie wówczas i staje się niemal niewyczuwalny. Taki owocowy mus może być elementem słodkiego podwieczorku. Wystarczy ugotować jaglankę czy komosę ryżową, pokroić ser mozzarella i całość zalać owocowym miksem. Ozdobić rodzynkami i białym sezamem. Dla fanów smaku awokado zdecydowanie proponuję sałatki z jego udziałem. Świetnie sprawdza się z pomidorami (zwiększa przyswajalność likopenu), czosnkiem, natką pietruszki. Dodać możemy makaron gryczany, jajka czy tuńczyka. Poszukajmy najsmaczniejszego dla nas sposobu na awokado. Wybierzmy zdrową wersję tłuszczu.

MT

awokado-1 awokado-2 awokado-4 awokado-5 awokado-3

Żyworódka - domowy lek

dwcho włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

     Żyworódka ma bardzo szerokie zastosowanie lecznicze: działa wiruso, grzybo i bakteriobójczo. Ma także właściwości regenerujące i przeciwzapalne. Poza tym wspiera pracę układu odpornościowego, dlatego jest pomocna w leczeniu wielu chorób, np. zapalenia płuc, zapalenia spojówek, grzybic, odleżyn, wrzodów, trudno gojących się ran, a także trądziku i łupieżu oraz wielu innych dolegliwości.

     Tę leczniczą roślinę można uprawiać w domu. Należy do rodziny sukulentów - roślin, które przystosowały się do życia w warunkach ograniczonej dostępności do wody. Gromadzą ją na czas suszy w swoich grubych i mięsistych liściach w kształcie serca. W tych właśnie liściach znajduje się bogactwo witaminy C, mikro i makro elementów: manganu, miedzi, selenu, glinu, krzemu, potasu, wapnia i żelaza.

     Jak ją uprawiać ? Żyworódka potrzebuje jasnego i słonecznego pomieszczenia, w którym temperatura wynosi od 15 do 23 st. C. Jej grube liście magazynują dużo wody, stąd należy podlewać tylko 2 razy w tygodniu. Liście te są domowym lekiem na niemalże wszystkie dolegliwości. Można z nich zrobić soki konserwowane spirytusem lub herbatki, leczące choroby układu oddechowego, (np. zapalenie płuc), łagodzące bóle reumatyczne i wyrównujące poziom cukru we krwi. Nalewki z żyworódki wspomagają pracę układu odpornościowego i oczyszczają organizm z toksyn. Można z niej sporządzić: sok, nalewkę, maść, krople do oczu, nosa i uszu.

     Jak zrobić sok z żyworódki:                                  

  • umyte, osuszone i owinięte w papier liście włożyć do lodówki na kilka dni;
  • schłodzone liście pokroić w kostkę, przesypać do szklanego naczynia i wygnieść;
  • powstały w ten sposób sok z miazgą wstawić do lodówki na kilka dni;
  • po tym okresie odcedzić sok przez sitko;
  • postawić w ciemnym miejscu - po tygodniu leżakowania sok jest gotowy do spożycia

Źródło: www.poradnikzdrowie.pl

Danuta Wereszczyńska-Choryńska

żyworódka 1 żyworódka 2 żyworódka 3 żyworódka 4 żyworódka 5

Warzywa, owoce

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

         Latem pamiętajmy o spożywaniu różnorodnych owoców i warzyw - by nie wpaść w monotonię i wciąż mieć na nie ochotę. O tej porze roku
 warzywa i owoce są najsmaczniejsze i najzdrowsze. Są źródłem niezbędnych witamin, pomagają ugasić pragnienie, ukoić nerwy, ułatwiają
 trawienie i doskonale sycą.

 Jolanta Cholewka
13528967 830714290393170 6241322556833834995 n

Logo Projektu

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej