Lato - stawy
Nowy Rok 2016
Nordic - Działkowa
Dzień Pracownika Socjalnego
Wycieczka do Wrocławia
Na polanie
Nordic listopadowy
Rajd rowerowy
Podsumowanie projektu
Rajd do ZOO

Sport

Zawody Mikołajkowe

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Sport

    5 grudnia 2015 r. odbyły się Zawody Korony Wielkopolskiej Nordic Walking w Lasku Marcelińskim w Poznaniu pt. Mikołajki organizowane przez grupę Marsz po Zdrowie.
    Na starcie stanęło 300 osób, w wieku od 9 do 80 lat, trasa marszu liczyła 5 i 10 km. Było bardzo kolorowo i wesoło. Od godz. 9.00 odbywały się
zapisy w biurze zawodów, tam dostawaliśmy numerki, chipy, małe świąteczne ciasteczka i pierniczki. Na twarzach malowano nam różny makijaż,
zdecydowałam się na czerwoną śnieżynkę. Wspólną rozgrzewkę w rytm muzyki przeprowadziły trenerki z marszu po zdrowie, w przebraniu elfa i śnieżynki. Wystartowaliśmy o godz. 11.30, rywalizacja była duża, po drodze spotykaliśmy sędziów, którzy nas oceniali, pilnowali prawidłowego chodzenia i dodawali otuchy.  Na mecie witano nas głośno, zawieszano medale, była gorąca herbata i napoje. Ci, którzy wygrali otrzymali dyplomy i statuetki. Najlepsza drużyna Pleszewskie Kije otrzymała duży puchar.
    Potem był wspólny posiłek, tańce, Zumbę prowadziła śnieżynka Arleta. W czasie imprezy prowadziliśmy zbiórkę żywności i innych akcesoriów dla zwierząt. Impreza zakończyła się o godz. 15,00 wspólnym zdjęciem zawodników i trenerów. Pożegnaliśmy się do następnych zawodów, które odbędą się w lutym w Pile, pod hasłem Walentynki.

J.CH.
12347860 911654225591011 5723138278995499561 n 20151205 104705 Burst03 20151205 141518

Z kijkami przez swarzędzkie osiedla

dwcho włącz . Opublikowano w Sport

   Zimny listopadowy poranek nie zniechęcił koleżanek i wybrały się na spacer przez osiedla Kościuszkowców, Czwartaków, ulicami Zamkową, Św. Marcin do jeziora i dalej... Liście już opadły, tylko wierzby przypominają o odchodzącej jesieni. Trochę gimnastyki, śmiechu i wszystkim zrobiło się ciepło... zapraszamy do wspólnych wędrówek.

DW

z kijkami 1 z kijkami 2 z kijkami 3 z kijkami 5

Listopadowy spacer z kijkami

dwcho włącz . Opublikowano w Sport

   Zimny wtorkowy poranek, oszronione samochody, na trawie ślady mrozu, który też postrącał wiele liści z drzew. Ale po porannej mgle wyjrzało słońce, ociepliło się i zrobiło się pięknie. Korzystając z takich chwil, po krótkiej rozgrzewce wyruszyłyśmy na kijkowy spacer wokół jeziora. Spotkałyśmy rodzinę łabędzi, które - wiosną, takie malutkie - wygrzewały się na słońcu, a teraz płynęły majestatycznie za swoim rodzicem. Wszędzie pełno liści, tworzących szeleszczący dywan, jeszcze kolorowe drzewa, przede wszystkim żółte, mało już zieleni i czerwieni, gdzieniegdzie widoczne czerwone owoce dzikiej róży, jarzębiny, tzw. rajskie jabłuszka, w ogródkach resztki kwiatów. Listopad też może być piękny, życzyłybyśmy sobie - oby taki był jeszcze przez wiele dni.

DW 

kije listopad 1 kije listopad 3 kije listopad 2 kije listopad 6

Zajęcia nordic walking

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Sport

   29 października o godzinie 14-tej ruszyły pierwsze zajęcia nordic walking, pod okiem Małgosi. Spotykamy się na pl. Niezłomnych w Swarzędzu w każdy czwartek. Dzisiaj, po krótkiej rozgrzewce, ruszyliśmy w stronę jeziora, w kierunku Cybiny, doszliśmy do Gortatowa i zawróciliśmy  w drogę powrotną.
   Było miło i wesoło, niektórzy zmęczeni po wczorajszym balu ale dali radę. Zapraszamy wszystkich chętnych, którzy lubią chodzić na długie trasy, w każdy czwartek, wskazane mieć ze sobą małą buteleczkę wody, nie dajmy się jesieni, to też piękna pora roku.
JCH
20151029 145311 Screenshot 2015-10-29-17-09-11 20151029 143607

Zawody Nordic Walking Seniorów

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Sport

30 sierpnia br. odbyły się I Zawody Nordic Walking dla Seniorów nad jeziorem Rusałka w Poznaniu. Organizowane przez Polską Federacę Nordic Walking, Familijny Poznań i Rusałka Sama Frajda.
Były zapisy, dostaliśmy numery startowe i chipy, które mierzyły naszą prędkość. Zawody rozpoczęły się rozgrzewką, ustawienie na starcie, wg grup 49+ (59 kobiet i mężczyźn), następnie seniorzy 60+. Wystrzał z pistoletu i START. Trasa biegła wokół jeziora Rusałka. Długość to 2 i 5 km. Ja wybrałam tą dłuższą, było ciężko, rywalizacja duża ale doszłam do mety.
Pucharu niestety nie zdobyłam, ale warto było sprawdzić swoje możliwości, poznać wielu wspaniałych ludzi. Na koniec imprezy był ciepły posiłek, napoje, wspólne zdjęcia, nagrody i drobne upominki. W przyszłym roku spróbuję znowu.
J.CH.

21218885671 6fd9b2eb78 z 21184755156 89f6d6b9a3 z 21211130675 d10fe271d8 z

Z naturą za pan brat – piknikowy nordic walking

MT00 włącz . Opublikowano w Sport

   W dniu 17.08.2015r. 30 uczestników Miejsko – Gminnego Ośrodka Wsparcia oraz Klubów Młodych Duchem wzięło udział w marszu nordic walking. Pogoda sprawiła nam miłą niespodziankę. Piknik rozpoczynaliśmy w kroplach deszczu rozgrzewką na placu Niezłomnych. Towarzyszący nam aplauz przechodniów dodał nam energii. Ruszyłyśmy na długi spacer z kijkami, który był urozmaicony instruktażem z technik nordic walking. W trakcie przemarszu miałyśmy jeszcze coś dla ciała – drożdżówki i smaczne jabłka z działki Janeczki. Docelowym miejscem naszego rajdu było wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku na polanie w Zielińcu. Słowami biesiadnych piosenek oddałyśmy nastrój i radość z przebywania razem.

Uczestnicy z Klubów Młodych Duchem

z-naturą-za-pan-brat2 z-naturą-za-pan-brat1 z-naturą-za-pan-brat3

Co robić, by jazda na rowerze była przyjemna i zdrowa

MT00 włącz . Opublikowano w Sport

Kolor roweru ma znaczenie, ale znacznie ważniejsze jest to, czy sprzęt jest w pełni dostosowany do naszych potrzeb. Właściwa postawa podczas jazdy gwarantuje nie tylko wygodę, ale zmniejsza ryzyko kontuzji. O tym, jak dobrać rower, jak się przygotować do sezonu po długim zimowym lenistwie, o zasadach doboru stroju informacje poniżej:

 

Na co należy zwrócić uwagę przed pierwszą, wiosenną przejażdżką? Czy rower po zimie wymaga przeglądu?

Tak. Rower wyciągnięty z piwnicy nie zawsze nadaje się od razu do jazdy. Trzeba sprawdzić, czy ma sprawny napęd, sprawdzić łożysko kierownicy, łożysko osi korbowodu, łożyska kół. Powinniśmy się upewnić, czy koła są należycie wycentrowane. Następnie należałoby bezwzględnie wymienić linki z pancerzami. Niewiele to kosztuje, a znacznie poprawia pracę przerzutek. Powinno się to robić przynajmniej raz w roku. Warto także sprawdzić długość łańcucha, który się rozciąga. Wymiana łańcucha w odpowiednim czasie uchroni nas przed wymianą kasety, co jest konieczne, gdy używamy jednego łańcucha zbyt długo. Należy też sprawdzić, czy w ramie roweru nie zalega woda. Najlepiej jest wyjąć sztycę i sprawdzić, czy się rusza, bo czasem potrafi się zespolić z ramą.

Aby nie mieć problemów z ogumieniem, dobrze jest zdjąć oponę, wyjąć dętki i upewnić się, że nie skleiła ich woda. Po zdjęciu opony i odklejeniu dętki warto użyć magnezji, by podczas hamowania przesuwająca się opona nie przesuwała ze sobą sklejonej dętki. Bezwzględnie należy także wyregulować hamulce i przerzutki.

A na co zwrócić uwagę, gdy chcemy kupić rower? Powinien być dopasowany do budowy ciała, upodobań?

Można skorzystać z tzw. bike fittingu czyli precyzyjnego dostosowania roweru do własnych potrzeb. To coraz popularniejsza usługa, która wykorzystuje m.in. wiedzę fizjologiczną. Chodzi o to, by na rowerze było wygodnie, jazda na nim była wydajna, a pozycja aerodynamiczna. Jednocześnie dba się o to, by podczas jazdy zminimalizować wystąpienie kontuzji. Idealne dopasowanie roweru jest bardzo ważne dla osób, które trenują na poważnie. Jeżdżąc rekreacyjnie musi nam być na rowerze przede wszystkim wygodnie. Warto tylko sprawdzić, czy  mamy dobrze ustawione siodełko oraz przed ewentualnym zakupem nowego roweru sprawdzić, jak dobrać rozmiar ramy. Pomoże w tym sprzedawca w sklepie rowerowym. Niektóre firmy rowerowe mają na swoich stronach internetowych konfigurator doboru roweru.

Czym charakteryzuje się rower dla kobiety, a czym dla panów?

Kobiety najczęściej zwracają uwagę na kolor, co także jest istotne, bowiem przyjemność z posiadania roweru jest bardzo ważna. Do jazdy rekreacyjnej paniom polecam rower komfortowy i zwrotny. Ponadto ważne jest, by był dostosowany do terenu, po którym najczęściej będziemy jeździć. Jeśli miałby być odpowiedni na różne warunki, należy zapytać fachowca, jak pogodzić różne potrzeby. Pamiętajmy, że im wyższa jakość wykonania roweru, tym większa przyjemność użytkowania. Może się okazać, że jeździmy sprawniej technicznie niż się spodziewaliśmy, bo rower jest sprawny i ma wysoką jakość.

Jaki ubiór zapewni przyjemność z jazdy w różnych warunkach pogodowych?

Ubiór jest niezwykle ważny dla zapewnienia komfortu na rowerze. Warto zainwestować i w strój i w buty. Do wyboru są buty przeznaczone do chodzenia z możliwością jeżdżenia lub tylko do jeżdżenia. Musimy dobrać takie, które będą nam potrzebne. Potrzebne będą także dobre skarpetki, w których skóra będzie oddychać. Kolejny element to spodenki z wkładką. Im bardziej będzie chłonna i elastyczna, w tym lepszych warunkach będzie pracować nasza skóra. Istotne są również szelki w spodenkach, które utrzymują je, a właściwie wkładkę, w odpowiednim miejscu podczas jazdy. Koszulek do wyboru jest wiele, na każdą pogodę: to bezrękawniki, koszulki z krótkim rękawem, do których można też osobno założyć rękawy, bluzy z długim rękawem, przeciwwietrzne peleryny.

Ważne, by ubierać się na cebulę, by w każdej chwili być gotowym do zdjęcia lub założenia części garderoby, jeśli aura się zmieni. Należy też pamiętać o okularach. Polecam modele, które doskonale działają i w słońcu, i w cieniu. Ważne jest, by były one dopasowane do kształtu twarzy, nie parowały nadmiernie i nie zsuwały się. Indywidualną sprawą jest także dobór kasku. Jeśli ktoś bardzo się poci, będzie potrzebował lepiej wentylowanego kasku. Najważniejszą rzeczą jest dobrze radzić sobie z wilgocią. To podstawa zarówno jeśli chodzi o deszcz jak i słońce. W gorący dzień można założyć bezrękawnik, znacznie poprawia się wtedy chłodzenie organizmu, dzięki odsłonięciu tętnicy ramiennej.

Czy po długiej zimie, kiedy preferowaliśmy głównie leżenie na kanapie zamiast aktywności fizycznej, można od razu wsiąść na rower i przemierzyć np. 10 kilometrów? Jak przygotować się do dłuższej wyprawy?

Żeby przygotować się na duży wysiłek, warto rozpocząć trening ogólnorozwojowy. Bardzo polecam zacząć od basenu i przebieżek w terenie, żeby się przyzwyczaić do wysiłku na zewnątrz. Można też zacząć od jazdy na rowerze np. w klubie fitness. Jeśli przygotowujemy się do większej wyprawy i pozostał do niej miesiąc, obudzimy w tym czasie organizm. Każda aktywność w ramach przygotowania do wyprawy pozwoli wyruszyć w nią z wyższym poziomem wytrenowania.

Warto także przygotować się do jazdy z sakwami, które są niezbędne na dłuższą wyprawę. Aby to zrobić, należy wpierw trenować na rowerze bez obciążeń, później z sakwami, następnie z sakwami lekko obciążonymi, a na koniec z przygotowanymi tak jak na wycieczkę. Ważne, by stopniować wysiłek i nie postępować raptownie. To nieprawda, że rzucenie się na głęboką wodę nauczy nas pływać. Podobnie jest z rowerami. Jazda rowerem to sport dla osób w każdym wieku. Ja mam 50 lat i dużo trenuję. Oczywiście jeśli jesteśmy starsi, musimy pamiętać o naszych nawykach ruchowych, przyzwyczajeniach. Trzeba spokojnie przygotować organizm do tego typu aktywności ruchowej, jeśli wcześniej stroniło się od jazdy na rowerze. Natomiast jeśli ktoś wcześniej kiedykolwiek trenował, organizm bardzo szybko to sobie przypomni. Mięśnie pamiętają wysiłek. Jeśli obudzimy go na nowo, ale bez „szarży ułańskiej”, będzie dobrze.

Jazda na rowerze to nie tylko zdrowy, ale i przyjemny sposób na wspólne spędzanie czasu.

Agnieszka Usiarczyk

Co zrobić jazda Co zrobić jazda rower Co zrobić budowa roweru

Rajd

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Sport

  17 stycznia br w sobotę wzięłyśmy udział w rajdzie organizowanym przez PTTK XVIII Wielkopolski Rajd „ Dokarmiamy zwierzęta’’. Wyruszyłyśmy ze Swarzędza o godz. 9.30 do Poznania, meta była przy wejściu do nowego ZOO, przeszłyśmy około 23 km, było wesoło, pogoda dopisała. Na mecie zjadłyśmy ciepłą grochówkę, następnie zwiedzałyśmy Twierdze Poznań – Fort 3, który znajduję się na terenie ZOO.Po drodze, odwiedziłyśmy foki, niedźwiedzie, tygrysa i słonie. Chciałyśmy się napić ciepłej kawki ale niestety, wszystko było zamknięte. 
Na koniec wróciłyśmy pieszo do domu.

JCH
  9.JPGrajd2 Zdjęcie-1365 Zdjęcie-1373

Joga w Centrum

dwcho włącz . Opublikowano w Sport

   Joga w Centrum Młodych Duchem na Piaskach (we wtorki o 13.30). Raz jest więcej, raz mniej osób. Lubię te spotkania, tak ... spotkania - nie zajęcia. Bo są to właśnie spotkania z.. sobą, ze swoją fizycznością i duchowością. Ćwiczymy, rozciągamy się, każda w swoim tempie i w miarę swoich możliwości, powoli, uważnie, nikt nie rozmawia, cisza. Przenosimy się w "inny wymiar", w swój świat, w ulubione miejsca. Koncentracja pozwala uciec od codzienności, oczyścić myśli, spojrzeć inaczej, otwarcie - na nasze problemy. Ta godzina mija szybko... lubię te spotkania...

DW

joga2 joga1 joga3

 

 

Sezon rowerowy zakończony

MT00 włącz . Opublikowano w Sport

   W sobotę 25 października odbyła się, ostatnia w tym roku wycieczka, rowerowa na trasie Swarzędz - Gortatowo- Uzarzewo - Gruszczyn - Zieliniec - Swarzędz. Organizatorem rajdu było Swarzędzkie Centrum Sportu i Rekreacji. Było nas prawie pięćdziesięciu. Po dwugodzinnym wysiłku i przejechaniu ok. 20 kilometrów dotarliśmy - zmarznięci ale zadowoleni - do mety rajdu. Drobne upominki, które na nas czekały - wręczyła burmistrz Anna Tomicka.

MT

zakończenie sezonu1 zakończenie sezonu2 zakończenie sezonu3  

Marsz po zdrowie

jolanta.ch włącz . Opublikowano w Sport

   Nordinc Walking, czyli marsz z kijkami, wymyślili fińscy lekarze i wybitni sportowcy w latach dwudziestych ubiegłego wieku. Jednak dynamiczny rozwój tego sportu nastąpił od 1997 roku, kiedy fińska firma wprowadziła na rynek specjalistyczne kijki do chodzenia. Nordinc Walking to sport łagodny, przypomina narciarstwo biegowe połączone z chodem sportowym. Oszczędza cały aparat lokomocyjny organizmu (stawy, więzadła, ścięgna, mięśnie). Jest stosunkowo prosty do opanowania, nie wymaga skomplikowanych ćwiczeń(obowiązuje zasada: prawy kij z lewą nogą).
   To sport dla wszystkich bez względu na wiek. Dzięki regularnym treningom podwyższamy sprawność sercowo-naczyniową, redukując nadciśnienie, poziom cukru i cholesterolu we krwi, a kijki dają nam poczucie bezpieczeństwa podczas marszu i poprawiają równowagę. To sposób, by złagodzić lub usunąć sztywność wokół szyi i barków u ludzi siedzących godzinami przy komputerze, zestresowanych. Dzięki chodzeniu z kijkami spalamy kalorie, możemy miło spędzić czas z przyjaciółmi, sport ten możemy uprawiać na każdym terenie. Powstało wiele ośrodków i punktów kontaktowych, w których instruktorzy uczą poprawnej techniki chodzenia.
Maszerujmy po zdrowie.
(korzystano z materiałów PFNW: www.pfnw.eu z dn.19.10.2014). 

JCH                   

DSC03149                                                                       120

Logo Projektu

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej