Lato - stawy
Nowy Rok 2016
Nordic - Działkowa
Dzień Pracownika Socjalnego
Wycieczka do Wrocławia
Na polanie
Nordic listopadowy
Rajd rowerowy
Podsumowanie projektu
Rajd do ZOO

Dieta odkwaszająca

MT00 włącz . Opublikowano w Zdrowie i Uroda

   Aby uporać się z zakwaszeniem organizmu i poprawić metabolizm komórkowy, odzyskać siły witalne i chęć do życia, należy przyjrzeć się swojej diecie i zmienić nawyki na zawsze, bo aby wyleczyć chorobę, trzeba pozbyć się jej przyczyn.

Codziennie jedz świeże warzywa: przygotowywane na parze, duszone, w postaci surówek, zup i soków

Dobrze skomponowana dieta odkwaszająca powinna składać się tylko w 20 proc. z produktów kwasotwórczych i aż w 80 proc. z zasadotwórczych. Na pewno powinna to być dietaniskobiałkowa, wykluczająca produkty przetworzone i słone.

Stosując dietę odkwaszającą:

  • wypijaj 2-2,5 litra wody mineralnej niskozmineralizowanej dziennie; można uzupełniać niedobory, pijąc zioła oczyszczające, napar z pokrzywy, zieloną i czerwoną herbatę, yerba mate itp.;

  • wyeliminuj z diety przetwory z mięsa, szczególnie wieprzowego - kiełbasy, wędliny, pasztety, konserwy oraz wędzone ryby - zastąp je samodzielnie pieczonym lub duszonym mięsem drobiowym lub wołowym, piecz ryby świeże, najlepiej oceaniczne, bogate w kwasy omega-3 oraz dostarczaj białko w postaci gotowanych al dente warzyw strączkowych lub niemodyfikowanej soi;

  • wprowadź do codziennej diety kaszę jaglaną (proso), która ma silne działanie zasadotwórcze, a więc działa przeciwgrzybiczo i ociepla organizm, ponadto wspomaga trawienie, dlatego polecana jest w chorobach trzustki, wątroby, nerek czy jelit. Nawet przy zwykłym przeziębieniu pomaga w usuwaniu nadmiaru śluzu z dróg oddechowych;

  • unikaj soli kuchennej oraz produktów zawierających w swoim składzie sól - gotowych mieszanek przypraw, sosów w słoikach, zup w proszku, konserw, dań do szybkiego odgrzania, samodzielnie przygotowuj natomiast potrawy z użyciem naturalnych ziół i ewentualnie odrobiny soli morskiej;

  • unikaj mocnej kawy, herbaty i alkoholu - zastąp czarną kawę - zbożową, a czarną herbatę - owocową, zieloną lub czerwoną, pij świeże soki warzywno-owocowe;

  • unikaj nadmiaru jajek kurzych - można zastąpić je jajkami przepiórczymi, bez cholesterolu;

  • wyeliminuj mąkę pszenną - zastąp ją razową, orkiszową, żytnią, amarantusem;

  • nie jedz białego pieczywa, szczególnie miękkich bułeczek ze spulchniaczami - zastąp je chlebem typu graham lub żytnim na zakwasie, który wymusza długie żucie, co eliminuje jego działanie kwasotwórcze;

  • nie używaj śmietany ani margaryn - zupy zagęszczaj zmiksowanymi warzywami;

  • nie rozgotowuj kaszy, makaronu ani brązowego ryżu - tylko ich wstępna „obróbka” w jamie ustnej chroni przed nadmiernym zakwaszeniem, dlatego należy gotować potrawy al dente oraz używać produktów razowych z pełnych, nieoczyszczonych ziaren i kaszy jaglanej;

  • całkowicie wyeliminuj biały cukier i słodycze - zamień je na suszone owoce, ciastka razowe i owsiane z bakaliami, słodź cukrem trzcinowym, syropem klonowym, miodem, syropem z agawy, ksylitolem, stewią czy fruktozą;

  • unikaj gotowych mieszanek przyprawowych takich jak vegeta - zamień je na świeże i suszone zioła;

  • jeśli czujesz zgagę po mleku i jego przetworach, zrezygnuj z nabiału - zamień je na mleko ryżowe, sojowe, migdałowe lub kozie;

  • pilnuj regularnych pór posiłków - jedz najlepiej 5 razy dziennie co 2-3 godziny;

  • zażywaj umiarkowanego ruchu, nie przeciążając się jednak sportami siłowymi;

  • nie jedz owoców na noc. Powodują fermentację w żołądku i utrudniają trawienie. Ponadto dostarczają zbyt dużo cukru, który w nadmiarze zamienia się w tkankę tłuszczową;

  • nie łącz w jednym posiłku białka i węglowodanów, czyli mięsa z ziemniakami czy makaronem. Kasze łącz z duszonymi warzywami, a mięso z surówką;

  • nie jedz na noc;

  • unikaj stresu.

Do codziennego jadłospisu należy wprowadzić:

  • warzywa świeże, przygotowywane na parze, duszone, w postaci surówek, zup, soków. Warte uwagi są warzywa zielone - szparagi, ogórki, brokuły, szpinak, natka pietruszki, brukselka, jarmuż, fasolka szparagowa, cukinia, por oraz czosnek, cebula, marchewka, papryka, kapusta, kalafior, buraki, pomidory, seler, dynia i domowe kiszonki;

  • owoce świeże i suszone, mogą być w postaci naturalnych soków bez cukru;

  • świeże i suszone zioła oraz naturalne napary z pokrzywy, skrzypu, mięty i melisy, zieloną herbatę, yerba mate;

  • oleje roślinne - tłoczony na zimno olej lniany, rzepakowy, oliwę;

  • miód zamiast cukru - dodawaj go do zimnych napojów, aby nie utracił swoich cennych wartości; - pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały, sezam itp.;

  • soki warzywne, owocowe i warzywno-owocowe - wspaniałe źródło antyoksydantów niszczących wolne rodniki. Można je robić w domu lub kupić gotowe jednodniowe lub pasteryzowane. Samodzielnie sporządzaj soki na bazie jabłek i z dodatkiem różnych warzyw: selera, buraka, marchwi i spożywaj je między posiłkami na drugie śniadanie i podwieczorek.

   Podsumowując, jeśli czujemy się naprawdę kiepsko i wiemy, że nasz organizm jest silnie zakwaszony, powinniśmy przeprowadzić miesięczna dietę odkwaszającą, opierając się na wyżej wymienionych zasadach.

Fragment książki „Dojrzała i szczupła” Magdaleny Makarowskiej

okładka książki Dojrzałaiszczupła

Logo Projektu

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej